جام جهانی فوتبال
Persian

جام جهانی فوتبال

by

sports
politics

دیروز خام جهانی فوتبال شروع شد. در ابتدا، یک مراسم بزرگ بارگذار شده است. من باید اعتراف کنم که تصمیم گرفتم این مراسم را تماشا نکنم.

در طول تاریخ، خام جهانی فوتبال آنقدر معیوب شد که الان در سر تا سر دنیا این رویداد بزرگ نرین مسابقه شد. در اکثریت کشور ها مردم، به خصوص مرد ها، با انگیزه این مسابقه تماشا می کنند.

در واقع، من فکر می کنم که ورزش ها، مانند فوتبال،‌ موفق به جمع کردن مردم است. من فکر می کنم که جام جهانی فوتبال منحصر به فرد است به خاطر این که این مسابقه یک لحظه است که اجازه می دهد به بعضی آدمها در مورد مشکل های روزانه فکر نکند. مردم احساست متنوع مانند شادی، غمگینی و استرس اشتراک می گزارند. به یادم میآورد که در سال هزار نو صد نود اشت وقتی جام جهانی فوتبال در فرانسه برگذار شده بود و تیم فرانسه در نهایت برنده شد، همه مردم فرانسوی، با تفاوت های رنگ پوست، لهجه و سن شکل یک ملت متحد گرفتند. این رویداد اولین حافظه من است و یکی از خوشحالی نرین حافظه هایمن شد.

با این اوصاف،‌ جام جهانی فوتبال به تدریج مرتبط با سیاسی را داشت. در واقع،‌ حکومت ها که جام جهانی فوتبال را برگذار می کنند از این رویداد استفاده می کنند تا شهرت شان‌ بهتر کنند. به نظرم،‌ این برگذار کردن این مسابقه یک ابزار «قدرت نرم» شد. در این شرایط،‌ بعضی کشور ها مانند قطر از روش ها بی صداقتی استفاده کردند تا نیرو های مهم را فاسد کنند و انتخابشان برای برگذار کردن جام جهانی فوتبال به دست بی آورند.

به نظرم،‌ امسال این مسابقه در قطر پوچ است به خاطر دلایل زیادی. اولین دلیل این است که دما ی کشور برای بازیگران خطرناک می‌شود. دومین دلیل این است که برنامه مسابقه به ماه نوامبر به تعویق انداخت و این دوره خیلی عجیب است چون مردم در تعطیلات نیستند اینقدر وقت ندارند تا با هم از این مسابقه لذت ببرند. سومین دلیل که به نظر نسل جوان بسیار مهم است این است که قطر ورزشگاه های زیادی ساختند و منابع طبیعی را نیاز داشتند. در نتیجه, این فعالیتها برای محیط زیست و تغییرات اقلیمی بسیار بد بود. آخرین دلیل مهم که می خواهم اشاره کنم این است که دولت قطر از کارگران خارج استفاده کنند تا همه امکانات بسازند. آنها یک سیستم قانونی خاصی ایجاد کردند که به شرکت ها قدرت زیادی می دهد. در واقع،‌ بعضی کارگران باید به این شرکت ها برای داشتن حقوق کار کردن بول می دادند. بعد از ورودشان،‌ افسار های شرکت از پاسپورت های کارگران دزد می کردند. با این نوع عمل، شرکت ها توانستند تحت تاثیر کارگران گذاشتند تا آنها زیر وضعیت های کار وحشتناک کار کنند. آنها بردگی گرفته شدند چون هیچ حقوق نداشتند و مجبور شدند کار کنند. پر. مجموع، سازمان های رسمی اعلام کردند که حداقل شش هزار پانصد کارگران فوت کردند.

خلاصه،‌ من فکر می کنم که جام جهانی فوتبال یکی از قشنگ نرین رویداد ها در سر تا سر دنیا. این رویداد فرصت منحصر به فرد می دهد برای تاکید کردن ارز های خوبی. هرچند، آخرین مسابقه ها به جای این چیز‌ نشان داد که نیرو ها پول، سیاسی و قدرت نرم به حقوق بشر، محیط زیست و آزادی در الویت قرار دهند. من امیدوارم که این پدید بلافاصله تغییر دهد.

1